Overslaan en naar de inhoud gaan

Basistekst vasten 2025

Image
Banner basistekst 25

Herbronnen 

Zwem net zoals de zalm tegen de stroom in naar de bron. Herbron. Overweeg het woord van de Ene. Doorprik framing en hypocrisie. Veertig dagen nemen wij de tijd om ons hart te openen voor het woord van de Ene, dat ons allen oproept tot verzet tegen onrecht. Laten wij ons bekeren en herbronnen om te ontdekken hoe wij onrechtvaardige systemen kunnen omvormen tot een toekomst die wij voor ieder op aarde wensen. 

Ik zal er zijn 

Leven zal er zijn voor ieder op aarde. Daar staat hij borg voor. Wie is hij? Een stem uit het vuur vol passie voor het leven. Zo laat de Ene zich aan Mozes kennen. “Ik zal er zijn voor jullie, vooral wanneer het leven bedreigd wordt.” Een belofte die hoop geeft en toekomst opent. 

Maar de Ene kan niet zonder mensen. Wij moeten onze verantwoordelijkheid opnemen. Wij kunnen niet wegkijken en aan de kant blijven staan. Hij roept ons op tot verzet tegen onrecht en zendt ons naar het centrum van de macht. Geen gemakkelijke opdracht. Zelfs Mozes huivert. 

Wij confronteren de machtige met de gevolgen van zijn daden. Wij houden hem een spiegel van gerechtigheid voor. Dat deed Mozes bij de farao: “Laat mijn volk gaan!” Het is een nooit eindigende opdracht. Iedere generatie staat voor deze uitdaging. Dit jaar hekelt Broederlijk Delen de hypocrisie van Europa. Europa beschermt de gezondheid van de Europese burgers, maar dumpt tegelijkertijd de pesticiden die het zelf verboden heeft in het Globale Zuiden. Hebben mensen daar dan geen recht op een gezond leven? 

Wie ben ik? 

“Wie ben ik?”, vraagt Dietrich Bonhoeffer zich af in een prachtig gedicht. Ondanks zijn benarde situatie in de gevangenis eindigt hij vol vertrouwen: “Wie ik ook ben, Gij kent mij, ik ben van U, mijn God.” Het is ook de vraag van psalm 139, prachtig hertaald door Huub Oosterhuis: “Ken je mij? Wie ben ik dan?” Beide teksten benadrukken hoezeer ieder van ons door de Ene is gekend. Zijn naam ‘Ik zal er zijn’ is geen loze belofte. Meer zelfs. Hij schrijft ons in zijn bevrijdingsverhaal in. Het is geen vreemd verhaal, geen verhaal van een ander. Neen, het is ons persoonlijk verhaal. Zo herinneren wij ons ons eigen bevrijdingsverhaal: “Mijn vader was een zwervende Arameeër.” Deze herinnering gaf Jezus de kracht om aan de verleiding van de macht te weerstaan. Nooit meer Egypte. Hij boog enkel voor de Ene. Solidair met de minste mens toonde hij ons een weg van bevrijding. Niet onze ouders, maar de verhalen die zij ons vertellen, maken ons tot wie wij zijn en sturen ons handelen. 

Opstaan uit verstarring 

Voor veel vluchtelingen trekt het water zich niet terug. Zij verdrinken. Helaas, geen droge doortocht. Overlevers zijn niet altijd welkom. Velen zien hen niet als slachtoffers van mensenrechtenschendingen, maar ervaren hen als een bedreiging voor hun welvaart, hun veiligheid of hun culturele leefwereld. 

Stel nu dat hun tocht een verzet tegen onrecht is zoals de Ene vraagt, en dat zij zich door hem gezonden weten naar het centrum van de macht. Dan confronteren zij ons met de gevolgen van onze daden, voortkomend uit 500 jaar kolonisering met onderdrukking van volken en uitbuiting van de aarde. Zij houden ons dan een spiegel van gerechtigheid voor. 

Gemeenschappen uit het Zuiden en vluchtelingen die hier aankloppen halen ons uit onze comfortzone. Willen wij werkelijk voldoen aan de behoeften van alle mensen wereldwijd binnen de draagkracht van onze planeet, dan vraagt dit om een verandering van bewustzijn. Dit kan door over te schakelen naar een circulaire economie en door onszelf niet langer als heersers boven de natuur te zien, maar als wezenlijk deel ervan. Het doorbreken van onze versteende denkpatronen wordt een ernstige uitdaging. 

En verder gaan 

Ben jij gewonnen voor dit project? Sluit je aan bij de 25%-revolutie van Broederlijk Delen. Eén op de vier mensen is genoeg om onrechtvaardige structuren te veranderen. 

Dit jaar vallen de christelijke vasten (van 5 maart tot 21 april) en de islamitische ramadan (van 1 maart tot en met 29 maart) praktisch volledig samen. De vasten is voor beiden bij uitstek een periode van solidariteit. De moslims kennen hun liefdadigheid of sadaqa, wij het vasten om gerechtigheid. Deze gezamenlijke vastentijd biedt unieke kansen voor gemeenschappelijke acties. VASTEN OPSTAAN UIT VERSTARRING 4

Swipe