Overslaan en naar de inhoud gaan

5 zondag vasten 2022

Image
Banner 5 zondag

Welkom

De taal van de macht
klinkt hier niet langer.
Eindelijk hoort de gemeenschap
het woord van de Ene, de Thora, 
in de tempel, het hart van Jeruzalem.

Jeruzalem, haar leiders en politieke structuren, 
was als een overspelige vrouw 
die macht en bezit verkoos boven 
de trouw aan het woord van de Ene.

Jezus neemt afstand van de macht
en wordt dienaar van het leven, 
de Thora in praktijk gebracht.

De overspelige vrouw, Jeruzalem, 
krijgt de kans iets nieuws te beginnen, 
een samenleving waarin alles wordt gedeeld
en ook aan vreemdeling, weduwe en wees 
recht wordt gedaan.

Breek radicaal met het verleden, 
blijf er niet verlamd in wonen.
Een nieuwe samenleving ontluikt.

Zo biedt Theatre Day Productions in Gaza
jongeren perspectief, hoop en vertrouwen,
essentieel om tot meer vrede 
en verdraagzaamheid in de regio te komen.

Welkom in de naam van Vader, Zoon en Heilige Geest.

Duiding

1.
Dat verhaal kennen we, hoor ik jullie reeds zeggen: Jezus schrijft in het zand, veroordeelt de overspelige vrouw niet en geeft haar een nieuwe kans. Maar, lieve mensen, als wij dit verhaal apart lezen, zoals de kerk het nog steeds doet, verstaan we het evangelie van Johannes niet. Johannes vertelt dit verhaal om het grote verhaal over Jezus te verduidelijken en beter te verstaan. De vraag is dus: wie bedoelt de evangelist hier met de overspelige vrouw? Wie is zij?
2.
Jezus stapt de tempel binnen, zo begint het achtste hoofdstuk. De tempel, in die dagen het centrum van de macht, van de economische macht, van de politieke macht, van de religieuze macht. Het komt tot een confrontatie tussen Jezus en zijn tegenstanders, macht en tegenmacht. In de tempel staat de ark die de twee stenen tafels, de tien geboden of beter gezegd de tien woorden herbergt. Maar deze tien woorden werden in de tempel nooit gehoord. Jullie onderhouden de Thora, het woord van leven niet, klinkt het in het zevende hoofdstuk. Voor de evangelist Johannes is Jeruzalem, haar leiders en politieke structuren, als een overspelige vrouw die macht en bezit verkiest boven de trouw aan de Ene, zijn woord van leven, de Thora. Die morgen onderricht Jezus het hele volk Eindelijk hoort de gemeenschap het woord van de Ene, de Thora, in de tempel, het hart van Jeruzalem. Jezus neemt afstand van de macht en wordt dienaar van het leven, de Thora in praktijk gebracht. Het verhaal van de overspelige vrouw is voor de evangelist Johannes een politieke analyse van de samenleving.
3.
Begin dit jaar verscheen het boek: "Wat we toen al wisten De vergeten groene geschiedenis van 1972" Betogingen tegen het gebruik van plastic. Paniek over dramatisch dalende biodiversiteit. Zorgen om de leefbaarheid van de oceanen. Onrust over klimaatverandering. Vandaag? Nee, in 1972. De planeet gaat eraan, riepen onheilsprofeten destijds. Nee, susten vooruitgangsgelovigen: wetenschap en techniek zullen ons redden. Aan de hand van films, televisieseries, romans, stripverhalen, nieuwsberichten en officiële rapporten uit het jaar 1972 laat de auteur Geert Buelens zien wat we toen al wisten over het uitwonen van de wereld. Dit boek is zoals het verhaal van de overspelige vrouw een politieke analyse van de samenleving, het aan de kaak stellen van het non-klimaatbeleid van onze politici.. 'We kunnen niet volhouden dat we onwetend onze omgeving hebben vervuild.'
--------------------
Op maandag 23 september 2019 houdt de VN in New York een speciale klimaattop. De Zweedse 16-jarige klimaatactiviste Greta Thunberg spreekt er in een vurig, emotioneel pleidooi de ongeveer zestig aanwezige wereldleiders stevig toe. Zoals Jezus in de tempel spreekt zij er een nieuwe, onverbloemde taal. "Jullie hebben mij mijn dromen en mijn kindertijd ontnomen met jullie lege woorden. En dan ben ik nog een van de gelukkigen. Er zijn mensen die afzien en er zijn mensen die sterven. Hoe durven jullie?"
4.
Broederlijk Delen gelooft in een God van bevrijding die zijn mensen oproept oude structuren te verlaten om een nieuwe samenleving op te bouwen. Nu is een tijd van handelen, er mag geen tijd verloren gaan. Wij moeten nu doen wat we vijftig jaar hebben nagelaten. Broederlijk Delen laat zich inspireren door de Britse econome Kate Ratforth die met haar donuteconomie ons economisch model, dat gebaseerd is op oneindige groei, stevig onderuithaalt. Zij wil een planetaire economie zien ontstaan die gebaseerd is op herverdeling en duurzaamheid. Menselijke behoeften kunnen voldaan worden binnen de ecologische grenzen van onze aarde. Broederlijk Delen kiest voor een circulaire of kringloopeconomie en landbouw waarin geen eindige grondstofvoorraden worden uitgeput en waarin reststoffen volledig opnieuw worden ingezet in het systeem. Wat we van de aarde nemen, geven we haar ook terug. Onderzoek wijst uit dat één mens op vier volstaat om structuren te veranderen, het tij te keren. Daarom roept BD ieder van ons op om mee te doen met deze 25%-revolutie. Op website vind je daar een film over met zeer concrete voorbeelden. Na de viering kunnen jullie het manifest tekenen.
Swipe