Overslaan en naar de inhoud gaan

Advent 2025

Image
Lezing uit de profetie van Jesaja 2: 1-5

Dit zijn de woorden van Jesaja, de zoon van Amos; 
het visioen dat hij zag over Juda en Jeruzalem.
Eens komt de dag
dat de berg met de tempel van de HEER rotsvast zal staan,
verheven boven de heuvels, hoger dan alle bergen.
Alle volken zullen daar samenstromen,
machtige naties zullen zeggen:
'Laten we optrekken naar de berg van de HEER,
naar de tempel van Jakobs God.
Hij zal ons onderrichten, ons de weg wijzen,
en wij zullen zijn paden bewandelen.'
Vanaf de Sion klinkt zijn onderricht,
vanuit Jeruzalem spreekt de HEER.
Hij zal rechtspreken tussen de volken,
over machtige naties een oordeel vellen.
Zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegijzers
en hun speren tot snoeimessen.
Geen volk zal meer het zwaard trekken tegen een ander volk,
geen mens zal nog de wapens leren hanteren.
Nakomelingen van Jakob, kom mee,
laten wij leven in het licht van de HEER.

Duiding

1.
Wij hoorden zojuist de profetie 
waarmee Jesaja zijn boek begint.
Deze profeet leefde in de zesde eeuw voor Christus, 
toen de Babylonische ballingschap naar haar einde liep.
Reeds lang verlangde het Bijbelse Israël 
terug te keren naar Jeruzalem en zijn tempel.
Op dat moment was er een geopolitieke verandering aan de gang. 
Perzië verdreef Babylonië van de macht en de kans was groot 
dat hun leider Cyrus het joodse volk huiswaarts liet keren.
2.
Wat opvalt is dat hij niet alleen het joodse volk 
maar alle volken in Jeruzalem laat samenkomen.
Om dit visioen goed te verstaan moeten wij wel weten 
dat Jeruzalem 'Stad van de vrede' betekent.
Het is een vredesvisioen waarin alle volken van de wereld 
in vrede met elkaar zullen samenleven, 
Daar zal geen dood door oorlog en geweld meer zijn, 
geen ballingschap of enige vorm van onderdrukking.
Alle naties zullen zwaarden omsmeden tot ploegijzers,
en hun speren tot snoeimessen.

Het zwaard van vandaag is het militaire budget, 
de investering in dodelijke technologie. 
Het ploegijzer is de investering in onderwijs, 
gezondheidszorg, duurzame energie 
en de strijd tegen honger. 
Een natie die kiest voor ploegijzers in plaats van zwaarden, 
investeert in menselijke bloei in plaats van menselijke vernietiging.
Geen volk zal meer het zwaard trekken tegen een ander volk,
geen mens zal nog de wapens leren hanteren.
3.
Voorwaarde om tot deze wereldvrede te komen 
is dat mensen, volken en naties zich laten onderrichten, 
zich laten richten door het woord van de Ene, de God van bevrijding.
Dit woord vinden wij in de Thora, de eerste vijf Bijbelse boeken.
Je zou kunnen zeggen dat de Thora vandaag 
een universele ethische wet is 
die door alle naties moet worden aanvaard.

Dit onderricht is de absolute sleutel. 
Jesaja zegt: "Hij zal ons onderrichten, ons de weg wijzen." 
De Thora, oorspronkelijk geschonken aan het Bijbelse Israël, 
wordt hier gepresenteerd als de universele ethische wet 
die geldt voor alle naties. 
Het is een oproep aan de wereld om de wijsheid 
van Gods gerechtigheid als leidraad te aanvaarden. 
Jezus heeft deze Thora, dit woord van God, 
tijdens zijn leven in praktijk gebracht.
Hij begeerde geen macht en koos voor de minsten.
4.
Deze profetie staat haaks op onze actualiteit. 
Vandaag worden ploegscharen opnieuw tot zwaarden omgesmeed.
De middelen die bedoeld zijn voor het leven, 
worden opgeslokt door de angst en de industrie van de dood.
Dit is de betekenisvolle, tragische omkering van Jesaja's visioen.

Niemand heeft dit scherper verwoord 
dan de campagne van Welzijnszorg, 
die de gezondheidsongelijkheid blootlegt.
Een euro kan slechts eenmaal uitgegeven worden.
Middelen worden massaal voor wapens vrijgemaakt.
Daarom bezuinigen de regeringen sterk 
op sociale zekerheid alsook op armoede-organisaties.

Daarom staan armen steeds voor de verscheurende onmogelijke keuze:
kiezen tussen een bril voor uw dochter en de medicijnen voor uzelf; 
kiezen tussen gezonde groenten en de elektriciteitsrekening. 
Wanneer mensen in armoede dagelijks gedwongen worden 
tot keuzes die hun gezondheid schaden en hun toekomst hypothekeren, 
dan is dat een bewijs dat de middelen van onze samenleving
– de ploegscharen van het welzijn – 
zijn omgevormd tot een wapen van onrechtvaardigheid dat mensen neerhaalt. 
De cirkel is rond: arm maakt ziek, ziek maakt arm.
5.
Jesaja eindigt zijn profetie 
met een uitnodiging, een opdracht voor ons:
Nakomelingen van Jakob, kom mee,
laten wij leven in het licht van de HEER.

Als wij onze verantwoordelijkheid opnemen, 
tegen de hedendaagse trend toch kiezen voor solidariteit 
in de overtuiging dat niet de wapens maar de gerechtigheid 
een weg naar wereldvrede is,
creëren wij, ondanks de besparingen, 
hoop voor de minsten en de armen, 
zijn wij voor hen als een licht in het duister.
Steun Welzijnszorg.
Steun armoedeorganisaties.

Jef Wauters

 

Duiding

Jezus wijst Johannes in dit evangelie van Mt. op een aspect van de Messias dat ook reeds in de oude teksten vermeld stond nl. bij Jesaja: "Hij zal blinden laten zien, doven laten horen, armen de blijde boodschap brengen!" Hierover gaat het evangelie van vandaag dus: over het nieuwe godsbeeld, over het nieuwe inzicht aangaande de Messias, die niet op de eerste plaats een machtige Heerser, een Rechter en een Veroordeler is, maar een Vader voor allen, dus vooral voor de armen en de zwakken.
En de twijfel van Johannes: 'Bent u degene die komen zou of moeten we een ander verwachten?', heeft een zekere grond. Om Jezus als Messias te erkennen is het nodig om over een schandaal heen te kunnen, het schandaal van een arme Messias, weerloos in deze wereld. En Johannes had geen weerloze figuur verwacht maar een machtige leider!
Johannes de Doper wordt door Jezus aangeduid als een profeet en wegbereider. Jezus is de vervulling van de bijzonder hoopvolle aankondigingen door vroegere profeten dat blinden zullen zien en lammen lopen, zieken genezen, doven weer horen, doden tot leven komen, armen de blijde boodschap mogen vernemen. 

Met de campagne ‘Wie arm is moet keuzes maken’ wil Welzijnszorg ons dit jaar wijzen op de vele problemen die ontstaan wanneer mensen ziek worden of door armoede niet gezond kunnen leven. Mensen met een lager inkomen, een lagere opleiding of een migratieachtergrond hebben bijvoorbeeld vaker een slechtere gezondheid dan mensen in gunstigere sociaaleconomische omstandigheden. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen niet ziek worden? Aan preventie wordt geen of minder geld verdiend. Op preventie wordt ook bespaard door onze minister van  volksgezondheid. Hoe kunnen we dat rijmen? Hoe kunnen we mensen in armoede voorzien van betere begeleiding in de zorgsector en de mogelijke ondersteuningen die er zijn, maar die niet voldoende gekend of te vinden zijn? Waar blijven de plaatsen in de geestelijke gezondheidszorg? Wij kunnen elkaar sterk maken, we zijn vindingrijk genoeg om oplossingen te vinden voor de gestelde problemen. Welzijnszorg maar ook andere organisaties bieden ons mogelijkheden aan. Ik denk aan “Hart boven hard”; zij hebben een sterke werking rond zorg; we hebben ook “Strong minds”, een organisatie die ook werkt rond geestelijk gezondheidszorg, ook “de Warmste Week” houdt een oproep in voor ziekten die je niet ziet.

De actie van Soep op de Stoep is ten voordele van Welzijnszorg en haar strijd tegen armoede. Jouw vrijgevigheid kan echt het verschil maken en mensen een betere toekomst geven. Het is een kleine maar heel concrete daad van solidariteit.
Wij steunen met onze actie een project van  ‘Welzijnszorg’ nl. de jongerenwerking vzw ERAT, te Kessel-lo.   Erat  richt zich tot kwetsbare jongeren tussen 18 en 28 jaar die hun leven weer in handen willen nemen. In 2024 hebben ze 102 jongeren begeleid. Als het lukt komt volgende zondag iemand van ERAT getuigen van hun werking.
 

‘Hoop op een teken’ 

Welkom 

Welkom in deze zangviering – 
dat is volgens het gezegde 2x bidden. 
Het is dus geen ‘gewone’ viering. 

We lezen bij Jesaja 7,10-14 

Ook dit liet Jahwe tot Achaz zeggen: 
'Vraag Jahwe, uw God, om een teken, hetzij uit de diepte van de onderwereld of uit de hoogte daarboven. 
Maar Achaz antwoordde: `Dat doe ik niet, ik stel Jahwe niet op de proef.' 
Toen zei de profeet: `Luister, huis van David! Is het u niet genoeg mensen te tergen, dat gij ook nog mijn God moet tergen?
Daarom geeft de Heer zelf u een teken: 
Zie de jonge vrouw is zwanger, en zal een zoon ter wereld brengen, en gij zult hem de naam Immanuël geven.

Hier volgen de viering en de liederen:

Document