Overslaan en naar de inhoud gaan

Pasen 2025

Welkom 

Hoop en toekomst zal er zijn 
voor wie zich verzet tegen onrecht, 
voor wie wegtrekt uit de wereld van de macht 
om een dienaar van leven te worden.  

Wie het brood breekt 
ontsteekt een vuur van liefde, 
een ontembaar engagement.  

Wie het brood breekt 
overschrijdt elke grens, 
vindt en ontmoet de ander, 
verbindt alle mensen op aarde 
tot één wereldgemeenscha  

Pasen, een feest van herinnering. 
Wij herinneren ons 
de uittocht van het joodse volk 
en zijn weg ten leven. 

Wij herinneren ons 
dat bij ons al eens iemand 
is opgestaan van de doden.  

Welkom in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest.

Paaspreek 2025 in de DBG

Opstaan uit de dood
is een levenslang leerproces.

1.

De gruwel van oorlogen
zien we iedere dag op tv.
Onuitwisbare beelden
branden zich op het netvlies.
In Gaza wordt een volk uitgeroeid.
Wij zien maar begrijpen niet
en staan machteloos aan de zijlijn

Verraad en arrestatie,
veroordeling en kruisdood.
Verwelkomd als een vredevorst
zou Jezus zijn volk redden.
Verloren hoop, begraven toekomst.
Ontmoedigd keren leerlingen huiswaarts.

En nu? Hoe verder?

Leerlingen zochten Jezus in het graf,
maar hij is niet bij de doden.
Zij zien maar begrijpen niet. 

Het is alsof het opstaan uit de dood 
als één grote leugen klink, 
als fake news op de sociale media.

2.

Niet het zien maar het luisteren naar het woord
zet de leerlingen op weg, brengt inzicht.
Het is geen kwestie van ZIEN,
maar van HOREN,
HOOR ISRAËL!

De vrouwen herinneren zich Jezus’ woorden
dat zijn weg ten leven ook een lijdensweg is.

Vanaf Mozes en de profeten
gaan de Emmaüsgangers 
de lange weg van het Woord van de Ene.
Zij herinneren zich hoe Jezus tot hen sprak 
en hoe hij de Schriften voor hen ontsloot.

De Thora, de eerste vijf bijbelboeken, 
het woord dat richting geeft aan ons leven 
stelt de vraag naar de macht 
en hoe mensen daarmee moeten omgaan.
Zij is een grote kritiek 
op de centralisering van de macht 
in één figuur zoals de koning, een president..

Vandaag zien en ervaren wij 
wat macht doet in een kantelende wereld.

Ambulanciers in functie staande houden
en zomaar een kogel door het hoofd schieten 
en hen samen met hun 
tot schroot geperste ambulances begraven
zo ver gaan machtigen 
in het behoud van hun macht.

3.

En nu? Hoe verder?

Hoop en toekomst zal er zijn
voor wie zich verzet tegen onrecht,
en wegtrekt uit de wereld van de macht
om een dienaar van leven te worden.

Zo verstond Jezus de Thora, het woord van leven 
en heeft hij het zijn leerlingen en ons voorgeleefd.
Alleen zo sta je op uit de dood.

Opstaan uit de dood 
is een levenslang leerproces.

Een eerste belangrijke stap 
is het gaan naar het centrum van de macht
om de machtigen te confronteren 
met de gevolgen van hun daden 
hen een spiegel van gerechtigheid voor te houden.

Aartsbisschop Mariann Budde deed dit 
in haar preek t.a.v. president Trump; 
de vakbonden t.a.v. de regering De Wever; 
de vredesbeweging t.a.v. Europa's 
miljarden verslindende defensiebeleid; 
Broederlijk Delen t.a.v. Europa 
wat betreft haar pesticiden beleid;
Het Internationaal Strafhof 
vaardigde een aanhoudingsbevel uit 
tegen premier Netanyahu, 
voormalig defensieminister Gallant 
en Hamasleider Mohammed Deif.

Een tweede belangrijke stap 
is het uit handen geven van de macht 
om deze onder iedereen te verdelen: 
niet langer heersen maar dienen.

Een voorbeeld. Eeuwen heeft de mens zich 
als heerser boven de natuur gezet 
haar onderworpen en de aarde uitgebuit
en creëerden wij zo de klimaatverandering, 
een van de grootste uitdagingen van deze eeuw.

Stilaan groeit het besef 
dat wij niet boven de natuur staan 
maar er een wezenlijk deel van zijn. 
Wij kunnen ons niet langer veroorloven 
te heersen over de natuur maar moeten haar dienen.

Wij bouwen  aan een duurzame toekomst 
door het groei-denken te verlaten en 
over te schakelen op een circulaire economie. 
Materialen en grondstoffen worden hergebruikt 
en afval wordt tot een minimum beperkt.

Alleen zo zal het ons lukken 
om in de behoeften van alle mensen wereldwijd te voorzien 
binnen de draagkracht van onze levende planeet

4.

Hoop en toekomst zal er zijn
voor wie zich verzet tegen onrecht,
en wegtrekt uit de wereld van de macht
om een dienaar van leven te worden.

Jezus ging niet de weg
van geboorte naar dood,
de cirkel van het leven.
Jezus ging de weg omgekeerd,
van dood naar leven:
opstaan uit de dood,
opstaan ten leven,
steeds opnieuw. 

Daarom vonden de leerlingen 
Jezus niet in het graf bij de doden.
Hij is opgestaan!
Hij leeft!

Hij gaat ons voor
op de weg die wij te gaan hebben,
een weg van dood naar leven.

De ambassadeur van Palestina in Brussel 
Dr. Amal Jadou Shakaa verstaat dit zo:
Als Pasen iets betekent 
– als wederopstanding nog steeds betekenis heeft – 
laat het dan dit zijn: 
het leven moet herrijzen waar de dood heerst, 
rechtvaardigheid moet herrijzen waar straffeloosheid heerst 
en het internationaal recht moet herrijzen waar het lang begraven is geweest.

5.

Wie het brood breekt
ontsteekt een vuur van liefde,
een ontembaar engagement.

Wie het brood breekt
overschrijdt elke grens, 
vindt en ontmoet de ander,
verbindt alle mensen op aarde 
tot één wereldgemeenschap.

Leven voor alle mensen wereldwijd!

Zalig Pasen!

 

Jef Wauters
Pasen 2025

Paasvoorbeden in de DBG

Dat wij deze Pasen, mogen groeien in bereidheid ons om te keren. 
Dat we ons onderweg niet laten misleiden door valse beloften en luchtspiegelingen. 
Dat we niet buigen voor geld en macht, maar ons dienstbaar opstellen tegenover de meest kwetsbaren. 
Dat we niet hooghartig de schone schijn ophouden om de beste, de eerste en grootste te zijn, 
maar tevreden leren zijn met minder en de rijkdommen van deze aarde eerlijker verdelen. 

Wie anders zou de hemel dragen 
dan zij die van de aarde houden 
in een zachtmoedige omarming 

Voor de partnerorganisaties van BD, zoals Inades-Formation in Burkina Faso 
en Burundi, Cosil in Oeganda en CNABio in Burkina Faso, 
dat zij hun werk voor de boerengemeenschappen met overtuiging verderzetten. 
Door wetenschappelijk onderzoek naar kwalijk pesticidengebruik, 
openen zij de ogen van de lokale boerengemeenschappen. 
Zo zetten zij de ommekeer in en zaaien ze hoop. 

Wie anders zou de hemel dragen 
dan zij die van de aarde houden 
in een zachtmoedige omarming 

Dat wij, samen met de beleidsmedewerkers van BD, 
de moed hebben om de hypocrisie van Europa en van multinationals aan te klagen, 
dat verboden pesticiden blijft uitvoeren naar landen in het Globale Zuiden. 
Dat wij ons inspannen om een toekomstgericht alternatief 
van ecologische voedselproductie naar voren te schuiven in Europa maar ook in het Globale Zuiden. 

Wie anders zou de hemel dragen 
dan zij die van de aarde houden 
in een zachtmoedige omarming 

Voor de Palestijnen in Gaza, de Westbank en waar ook ter wereld. 
Dat zij, ondanks de genocide en de moordpartijen op gezondheidswerkers en journalisten 
en de vele duizenden gewone mensen mogen volhouden tegen de machtigen, onder meer de zionisten.

Wie anders zou de hemel dragen 
dan zij die van de aarde houden 
in een zachtmoedige omarming 

Swipe